Uithoudingsvermogen

Kiyoh 8.7

Een goed uithoudingsvermogen van je paard is mede afhankelijk van de voedingsconditie, gezondheid en fitheid van je paard. Een goede gezondheid betekent niet automatisch een fit paard. De lichamelijke conditie bepaalt hoe fit een paard is. Hiermee wordt bedoeld: het fysieke uithoudingsvermogen van het paard en de mogelijkheid om intensieve inspanningen langere tijd vol te houden.

Aerobe en Anaerobe energie

Om het uithoudingsvermogen van je paard op peil te houden, is het handig om onderscheid te maken welke energie je wilt trainen bij welk paard. Er zijn 2 soorten energie die je bij je paard kunt trainen: de aerobe en de anaerobe energie. Aerobe energie is energie die tot stand komt met zuurstof en anaerobe energie is energie die tot stand komt zonder zuurstof.

Aerobe training is training met een lage intensiteit en van lange duur waarbij het lichaam energie kan produceren met behulp van zuurstof. Je kunt deze activiteit ook veel langer volhouden dan oefeningen om anaerobe energie te trainen.

Anaerobe training is gebaseerd op korte intensieve inspanning waarbij koolhydraten in het lichaam snel worden omgezet in energie om aan de energiebehoefte te kunnen voldoen. Een anaerobe handeling komt namelijk als een soort ‘’verrassing’’ voor het lichaam, waardoor het lichaam plotseling moet gaan schakelen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je een sprintje trekt. Een korte intense activiteit die het lichaam maar kort vol kan houden omdat het lichaam als het ware schrikt en de glycoceen voorraad hierdoor snel op raakt. Glycoceen is brandstof voor de spieren. Je paard kan dus niet te lang op volle snelheid galopperen.

header_uithoudingsvermogen_1

Het is dus van het grootste belang om trainingsmethoden aan te passen aan het paard en de discipline waarvoor je het paard gebruikt.

Je traint bijvoorbeeld een dressuurpaard op een heel andere manier dan een springpaard of een IJslander. Bij een dressuurpaard train je meer op kracht en souplesse terwijl je bij een springpaard meer interval training toepast omdat een springpaard snel moet kunnen accelereren, soepel, handig en wendbaar moet zijn. Naarmate de hindernissen hoger worden vormt ook voor springpaarden kracht een steeds belangrijkere rol. Een IJslander die in wedstrijdverband loopt train je ongeveer zoals een dressuurpaard en wanneer je meer buiten rijdt zoals een endurancepaard (duurtraining).

Training

Om te zorgen dat je de fitheid en het uithoudingsvermogen kunt verbeteren, zul je bepaalde trainingsmethodes moeten toepassen. Voor de paarden in de verschillende disciplines heb je meer of minder van elk onderdeel nodig.

Coördinatie is voor elk paard én in elke discipline belangrijk om je paard handig te maken en blessures te voorkomen. Dit doe je door het kort en vaak trainen van oefeningen die specifiek geschikt zijn voor je discipline. Ook kun je je paard hierbij ondersteunen met voedingssupplementen zoals Glucosamine of Sport Support.

Wanneer je het uithoudingsvermogen van je paard wilt verbeteren is het handig om met duurtraining te beginnen. Uithoudingsvermogen train je door langer op een lage intensiteit te trainen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld 2 x per week 1,5 uur te trainen op ontspanningsoefeningen in plaats van moeilijke oefeningen. Train hierbij eerst langer op een lager tempo en voer daarna het tempo geleidelijk op. Dus nooit meteen lang in combinatie met snelheid, want dan verhoog je de kans op blessures aanzienlijk. Houd er rekening mee dat het opbouwen van meer uithoudingsvermogen tijd kost, dit is niet iets wat je in 2 weken voor elkaar krijgt.

Ondersteunende producten

header_uithoudingsvermogen_2